Svar på frågorna

2009-02-20 ι 12:59:00.. Frågor om oss 4 Kommentarer


Var din graviditet planerad?
Att jag skulle bli gravid med Leons pappa var inte planerat nej!

Hur reagerade du när du fick veta att du var gravid?
Jag fick reda på att jag var gravid när jag var i vecka 14 så jag blev ganska chockad!

Tvivlade du någon gång på att behålla Leon?
Nej! Leon är det bästa som hänt mig och dessutom när jag hörde vecka 14 så fanns inte abort i tankarna!

Ville pappan oxå behålla honom?
I början sa han blankt nej men skulle inte backa om jag behöll Leon.

Hur tog dina föräldrar det när du blev gravid?
Min mamma var med mig på sjukhuset när jag fick veta det och under sjukhusvistelsen den dagen hade vi skojat om det så när jag sa det skrattade hon. Sen när hon såg att jag menade allvar blev hon tyst, lite bakfallen typ. Inte så att hon predika för mig hur arg hon var men kan ju säga att hon hoppade ju inte av glädje i början kanske och det var ju för att jag gick i skolan, hade inget förhållande och bodde hemma. Men efter ett tag när hon vant sig av tanken så var det mormors lilla pyre där inne i magen och typ det bästa som fanns.

Hur valde du namn till Leon? Var det efter någon eller för att det är vackert? (det tycker jag för min morfar hette det och nu min systerson som är bara en månad)
Jag hade ganska många namnförslag i början (bla : Leon, Lexus, Joy, Alexis, Milo, Tristan). Det försvann mer och mer men Leons pappa vägrade Lexus som jag älskade. Men jag bestämde ju inte helt pga att jag ville se honom först men i slutet sa alla Leon och det var klockrent när han kom. Jag fastnade ju för namnet på en gång oh tänkte på det hela graviditeten medans vissa namn kom upp och försvann lika fort.

Har inte Leon någon gudfar?
På pappret finns ingen gudfar, och ärligt så vet jag inte varför jag inte frågade Filip (Fjun - gudmorn's kille) Men han är väl som gudfar då han är tillsammans med gudmor. Och Leon diggar honom verkligen så från och med nu då så får han vara gudfar. Hoppas det är ok Fille?! Haha.

Har du gjort någon barnmat till Leon själv eller har du köpt allt?
Jag har gjort mycket själv. Brukade göra när han var mindre stora portioner som jag sen frös in men nu äter han ju typ det vi här hemma äter så behöver nästan aldrig göra special mat åt honom. Men när man är ute, träffar vänner så är det ju lätt att ha med sig en burk där emot.

Känns det jobbigt att lämna Leon så tidigt hos dagmamma då han bara är 1år?
Självklart är den första tiden jätte jobbig men jag känner fortfarande inte att jag går och lämnar iväg honom. Tror att det är mycket lättare att börja hos en dagmamma som Leon går hos. Dessutom när jag känner henne så blir det aldrig på samma sätt att jag går och lämnar honom på dagis där det finns många fröknar man inte känner... Blir som att hon typ är barnvakt.

Har du inte haft möjlighet att vara hemma längre med Leon?
Jag hade kunnat vara hemma med Leon ett litet tag till då jag har några dagar kvar men eftersom att jag skrev in honom hos dagmamman såhär tidigt för att jag skulle börja jobba på ett café då dom behövde hjälp snarast. Men nu eftersom att dom sålde cafét så kan jag ju inte helt plötsligt ångra mig. Han har ju fått plats där och kan inte direkt skjuta upp platsen. Eller?

Hur träffades du och Leons pappa?
Vi träffades på mitt gamla jobb...

Förstår att du och Leons pappa inte är tillsammans men träffar han Leon någon gång?
Nej vi är inte tillsammans och ja självklart träffar han honom. Just nu ser det ut så att vi åker hem till honom varje onsdag em/kväll och är där ett par timmar. Och varannan söndag träffar vi antingen bara honom, hos sig, eller Leons farmor&farfar och ibland farbror också...

Har du en bra kontakt med Leons pappa?
Vi har en hyggligt bra kontakt...

Berätta om Leons pappa!
Jag vet inte riktigt vad eller hur mycket jag ska eller får säga. Ha varken lust eller vilja att berätta om honom så. Men pappa H som vi säger här på bloggen pluggar just nu och jobbar extra på Icas kontor typ. Han har tjej, en yngre bror som är militär som varit nere i något afrika land när Leon var super liten men är nu tillbaka i sverige. Och både han, hans bror och föräldrar bor typ 100 meter från varandra.

Du skriver aldrig (nästan) något om honom, är han inte med och firar jul,födelsedag m.m. med honom?
Jag tycker att denna blogg handlar om mig och Leon. Inte relationen mellan han och hans pappa. Visst ingår han i hans liv men jag har vissa anledningar till att inte skriva om honom här. Han själv kanske blir sur då också men jag vill inte dela med mig om våra relationer här. Alldeles för privat!
Och jo jag har åkt över till honom under dessa spesifika helger för att han ska få något paket osv..

Kommer du att ha delad vårdnad med pappan när han blir lite större?
Vi har redan delad vårdnad... konstigt nog kanske.

Vad är det bästa med att vara mamma?
Den frågan är så otroligt svår. Men det bästa och coolaste som någonsin hänt mig är helt klart förlossningen. Och sen att få upp sitt barn på bröstet är den bästa känslan som finns.
Så jag kan tyvär inte säga vad som är det bästa med att vara mamma för Leon är det bästa som finns för mig. Men jag kan ju säga att det är helt underbart att sitta och titta på sitt barn som ligger och sover. Ett litet barn som inte vet eller har några bekymmer utan bara lever. Sitt egna barn också. Så otroligt mycket kärlek det finns mellan oss. We are the number 1 team!

Vad är det jobbigaste att vara mamma? (det kanske finns någon stund när det är jobbigt)
Jag ska inte vara dum och ljuga. Självklart kommer det tider då jag önskar att jag hade mer hjälp eller att någon bara kunde ta honom ett tag. När inget är bra, han bara gnäller och han slingrar sig som en orm vill man bara pausa i 10 min så man kan samla sina tankar, pusta ut och ta det lugnt. Men så är det ju med nästan allt.
Eller om han kanske vaknar på nätterna när han är sjuk och vill inte sova. Såklart har jag tänkt "tyst jag vill sova" men det är ju inte som att man går och lägger ungen i garderoben för att få sova. Hehe. Och jag kanske inte ska yttra mig speciellt mycket om det för Leon är och har alltid varit duktig/snäll på nätterna osv..

Vill du ha flera barn om du träffar mannen i ditt liv ?
Om jag vill ha flera barn? Jag SKA ha flera barn. Haha. Men som sagt, man ska ju ha Den mannen i sitt liv. Vill känna familjelyckan med en mamma OCH en pappa som pussas och kramas efter förlossningen och lever lyckliga i alla sina dagar. Hihi. So, where are you my man?!

Planerar du fler barn?
Lite svårt att planera barn när man är själv. Man kan ju hoppas på en jungfru födsel men tror inte jag kommer lyckas. Haha, eller vad tror ni?
Annars hade jag nog inte bangat...

Undrar om du vet några bra butiker för barn på internet ?
Det finns så otroligt mycket nätbutiker med både kläder och saker till barn. Jag brukar söka runt och kolla överallt när jag beställer så jag vet faktiskt inte alla jag beställt eller varit inne på. Men några jag kommer ihåg är :
http://www.havenstockholm.se/
http://babyshop.se/
http://www.oiidesign.se/
http://kidzshop.jetshop.se/default.aspx
http://www.myfirstroom.se/
http://www.gangstar.se/
http://www.stockiddo.se/

Hoppade du av skolan? Och isf, söker du jobb nu eller pluggar du?
Jag och skolan är ju en historia försej. Men jag kan säga såhär att jag gick ett år och hoppade av, jobbade ett år och hoppade sen på igen. Men då blev jag gravid och försökte läsa snabbkurser. Dock kan allt jag studerat inte räknas som gymnasiekompitens...
Så just nu söker jag jobb Ja, då mitt gamla jobb hos ica bara kan ge mig kvälls och helgtider och då kan jag inte jobba. Så just nu är jag desperat då jag inte längre har någon mammapenning!

Har du påbörjat något gymnasieutbildning? Eller har du tänkt gå någon?
Första gången jag började gymnasiet gick jag teknik - arkitektur och design men bytte sen till Natur - estet. Och när jag började igen efter ett år pluggade jag Foto!
Och just nu kommer jag inte börja plugga igen då jag behöver ett jobb för att kunna få pengar så jag kan försörja mig och Leon och så vi kan flytta. Men i framtiden kommer jag ju absolut att plugga till det jag ska jobba med.

Vad jobbar du med?
Har en anställning hos Ica men pratade med min chef i veckan och han kan tyvär bara ge mig kväll och helg jobb - då jag inte kan. Sen har jag också prov jobbat i några veckor hos Talking People där jag ringde och bjöd kunder på produkter.

Hur bra betalt är det?
Hos Talking People tjänade jag 16 kr per produkt jag bjöd på. Och jag kunde under en dag bjuda på ca 60 produkter men vissa dagar ända upp till 75 eller bara 30. Så der är inget jobb för en ensam mamma som behöver en stabil ekonomi.

Vart vill du helst flytta om du har möjligheten att välja?
I dagens läge så skulle jag faktiskt vilja bo i närheten av där jag bor nu då Leon går hos dagmamma här och jag vill absolut helst inte flytta på honom. Men om det skulle vara så att jag fick en lägenhet på andra sidan stan så skulle jag nog ta den chansen.
Men antingen här ute i hässelby eller närmare stan - typ åkeshov, bromma eller borta i hammarby höjden skulle sitta fint. Finns mycket i åtanke men just nu fokuserar jag på att hitta ett nytt jobb!

Vem är din förebild?
Min förebild... Hm... En kombination av min mamma, mormor och vänner!

Drömmer om?
Att få ett nytt heltidsjobb, lägenhet och en man att dela allt med. Då är mitt liv fulländat, helt perfekt även fast vi skulle behöva snåla och leva på inte alls mycket pengar. För då jag kärlek och lycka!

Om Du fick skänka mycket pengar (som du fått för ändamålet) till en organisation, vilken?
Åh vilken svår fråga. Barncancerfonden eller något sånt likande!

Vad för musik gillar du och Leon ?
Min musik smak har varit otroligt bred men just nu håller jag mig nog till rocken! Och Leon diggar nog det mesta, men hans favoritlåt är Curly Sue med Takida, and that's our song.

Hur går det med lägenhetssökande ?
Ja det går så otroligt j*vla segt. Finns ingenting just nu. Alla bostadsköer är så otroligt sega och enormt långa. Så om någon vet någon som kanske vet någon som har en lägenhet så give it to me!!!
Elle några som har lust att bilda kollektiv kanske?

Vad gör du om ett år?
Om ett år bor jag tillsammans med Leon i en fin lägenhet, hoppas på att jag har hittat någon att leva med kanske och jobbar på ett jobb jag trivs med.

Hur man får tag i den där smeten du gör på tårtan då den inte va gjord av marsipan utan det va väl sockerpasta eller va det nu heter?
Ja det är sockerpasta. Man kan göra det själv men jag har valt att köpa färdig. Man kan beställa den på alla möjliga hemsidor men även köpa den i typ tåraffärer, såg att det till och med numera finns hos panduro.

Vart köper du alla dekorationer till tårtorna ni gör?
Jag har köpt allt hos http://www.dekoreramera.se/

Hur gör ni tårtorna? Kan du lägga upp beskrivningar?
Hur jag gör mina tårtor? Det är väl inge speciella konstigheter. Alla vet ju hur man gör tårtor. Lager på lager och sen kavlar jag bara ut pastan och lägger på. Trycker sen ut ur stansar (blommorna jag har) och dekorerar.

Vad har du för kamera utrustning?
Dom flesta, men inte alla, bilder jag lägger ut på bloggen är tagna av min Canon EOS 40D.
Har sen 2 olika objektiv som jag använder mest - Sigma 50mm f/2.8 DG MACRO, Canon 70-200 (långzoom). Men även ett annat - Canon 18-55mm, som dock är sönder tillsammans med min blixt som också är sönder.
Så på min önskelista till min födelsedag är ett mindre objektiv med vidvinkel och en ny blixt!

Vilka program använder du dig av för att få bilderna snygga? Photoshop? Är du självlärd?
Jag brukar faktiskt inte redigera mina bilder alls mycket. Och i så fall bara färgerna mest och ibland kanske jag gör någon total förändring, som någon effekt osv.. Och då gör jag det i Photoshop  ja och jag är självlärd också. Allt jag läste (lärde mig) under gymnasiet kunde jag redan.

Hur länge har du hållit på med bloggdesign?
Ja i början fattade jag ingenting men i något år då kanske. Hm, då var dom super fula dock - haha.

Kommentarer
Postat av: Monica o baby Felice

kolla gärna på min blogg om utekväll med mammorna!

2009-02-20 | 19:08:26
URL: http://moncans.blogg.se/
Postat av: Fjun

shit va kul det var att läsa det här, trots att det var så mycket och att jag typ redan visste allt det här, men ändå! kunde inte sluta läsa ^^



puss och gonatt på er båda två!

2009-02-20 | 23:43:37
URL: http://fotobyfjun.blogg.se/
Postat av: Berit

Håller med Fjun. Det var läsvärt alltsammans.

Kram mormor

2009-02-23 | 00:03:05
URL: http://mrsbettan.blogg.se/
Postat av: NETTAN

Hej!

Brukar ju läsa hos din mamma och lämna kommentarer där men har aldrig lämnat någon hos dig men nu kan jag inte låta bli. Håller med Fjun och mormor om att det var väldigt läsvärt! Måste säga att jag beundrar dig mycket!

Jag var själv ung när jag fick min första son som är lika gammal som dig, eller ung och ung, jag var 19 och skulle fylla 20...

Men svaren du har givit på dessa frågor är helt otroliga, jag hoppas verkligen att du snart får den hjälp du behöver och får en egen lägenhet och ett jobb. Det är ju det viktigaste, att ha ett jobb. Jag är jätte glad att jag hade det när jag blev gravid men det jag mest är glad över och som du säkert oxå är att jag HADE MINA FÖRÄLDRAR, för hur det än är så är de dom viktigaste man har i denna situation. Jag blev ensam med min son när han var drygt 7 månader och jag hade nog ALDRIG klarat mig utan mina föräldrar!!!

Jag tror på dig Michis och önskar dig all lycka!

Kram Nettan

2009-02-26 | 21:24:30
URL: http://www.skorpan.bloggagratis.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
STARTSIDA



Michaela, född för 20 år sedan. Bor i en underbar lägenhet i Nockeby, Bromma, med mannen i mitt liv som jag är förlovad med, sen 10 juli 2010, och sönerna Leon & Charlie.

Fotografering, matlagning och inredning är något som tar stor del av mitt liv! Så här i bloggen skriver jag om detta, vad som händer i våran vardag och även mycket annat som angår småbarnsföräldrar med mera..

So enjoy!




Leon Alexian föddes den 13 feb 2008, i vecka 39. Med sina 3595g och 52cm lång.

Nu är han den finaste och stoltaste storebror som snart fyller 3år.
Han går hos sin dagmamma, är blöjfri, älskar att leka med bilar och växer upp lite för fort. Våran stora, fina prins!





Charlie Alexie föddes den 20 dec 2010, i vecka 34. Med sina 2532g och 45cm lång.

Han hade lite bråttom ut så efter två veckors vård på neonatal avdelningen på danderyds sjukhus fick vi äntligen komma hem tillsammans! Nu växer och frodas våran älskade lilla prinskorv!






Mer mat och recept jag lagat hittar du här..


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December

Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September
Oktober November December