Och det kallas hjälp?

2009-02-23 ι 11:27:06.. Our life 5 Kommentarer


Hata hata hata soc och allt som har med hjälp att göra.
Ringde stadsdelsförvaltningen nyss ang Leons daghemsplats och hur allt det funkar osv. Har ju liksom ingen inkomst just nu så då måste jag skriva i det då jag inte ska behöva betala så mycket i avgift. Så nu hoppas jag på att få en den snart som möjligt och att jag får tillbaka pengarna jag redan betalat in för februari.
Men det lär ju dröja ett bra tag om jag känner dom rätt...

Anw, sen ringde jag soc för att få hjälp med ekonomisk bistånd, bostad osv. Jag har ju som sagt ingen inkomst just nu, bara barnbidrag och det är ju inget att hurra för direkt. Så för att kunna betala "hyra" och alla andra räkningar och livsbehövande saker, så måste jag ju få pengar någonstans. Har alltid tyckt att dom som ringer soc och kräver dom på pengar är lata, dumma i huvudet och helt bort blåsta i huvudet. Gör något själv liksom men hur ska jag kunna leva with out no money? Hm... Ligga begravd under sängen kanske.
Så i alla fall, för att kunna få ekonomiskt bistånd måste man ha varit inskriven i arbetsförmedlingen i minst en månad osv. Hon tyckte jag lät dum som ringde henne typ och var skit otrevlig. Sen började vi prata om bostad och jag sa att jag sökt i över 1 år nu på allt möjligt men allt hon kunde göra var att önska mig lycka till. Med att ligga begravd under sängen hos mina föräldrar liksom... Yes, that's life!

Så nu ska jag gå in på stockholmstads bostadsförmedling för att ansöka om förtur så det kanske kan hjälpa lite.
I hope so but i don't think so..
Sen ska jag också fundera och lägga upp en plan om hur Leon ska gå hos Ia. Kanske bara 3 dagar i veckan så jag kan ta ut den sista mammapenningen jag har kvar? Hm, låter lite lockande men hur bra är det för Leon att bara gå sådär ibland? Kan väl inte vara allt för dumt, eller?

Uppdatering!
Du Margareta som skrev : "Hej! Visste du inte det när du skaffade barn att man inte bara får bostad och pengar! Det är det som är problemet när man inte har gått klart skolan, börjat jobba och sedan skaffa barn".
Jag hade haft jobb nu om inte cafét jag skulle jobba på såldes och min förra chef på mitt gamla arbete inte hade tagit in så många nyanställda. Egentligen har jag ju ett jobb men kan inte jobba kvällar och helger då jag har Leon. Och jag ångrar ingenting om du försökte få mig att få skuldkänslor eller tänka att jag kanske är dum i huudet. Hälldre ha Leon och inga pengar än massa pengar utan Leon.
Jag förväntar mig inte att få allting serverat men socialens jobb går ut på att hjälpa folk. Men dom smutskastar bara en och ber en lycka till med omöjliga saker. Jag har nu lämnat dom åt sidan och fokuserar på att få ett nytt jobb.

Kommentarer
Postat av: Nea

Jag är ingen expert, men jag tror inte att det skulle vara dåligt för Leon att gå hos dagmamman bara några dagar i veckan. Den man behöver mest när man är liten är ju sin mamma!



Tycker du är så duktig som orkar kämpa, har också letat bostad i 1 år, vet hur mycket det tar på krafterna! Och då har jag ingen unge att ta hand om också ;) Kämpa på, tjejen!

2009-02-23 | 12:09:59
Postat av: Johanna

Om inte soc hjälper personer som är i din situation, vad gör dom då? Jag trodde att mkt av skatte pengarna gick till att hjälpa unga människor utan fast ekonomi och bostad. Och du som har andra än bara dig själv att tänka på. Jag tycker att du ska börja kräva lite av dom, som sagt du har letat bostad ett tag nu... Lycka till!

2009-02-23 | 13:09:43
URL: http://www.gyllis.devote.se
Postat av: Sofie

Jag håller tummarna för er !!

2009-02-23 | 13:34:43
URL: http://asunshinesconfession.blogg.se/
Postat av: Emms och baby Julia

Michis, du vet att du är den bästa och allting kommer att ordna sig. Att soc är som dem är kan man kanske inte göra så mycket åt men man kan visa sitt misstycke så att dem bättrar sig. Du vet att jag är på din sida och hjälper dig så mycket som det bara går. Du är underbar, hang in there!!

Margareta är en bitter människa som mår bättre utav att hacka ner på andra, det är vad jag tror! Ta inte åt dig!!

2009-02-23 | 17:25:17
URL: http://emmsss.blogg.se/emms
Postat av: Fjun

alltså orka vara otrevlig och viktig! det är ju inte ditt fel att soc har någon fet propp i skallen och vägrar göra sitt jobb rätt.

du ska se att allt löser sig till slut. du måste bara vara envis och ha tålamod.



puss och kramis <3

2009-02-23 | 23:14:29
URL: http://fotobyfjun.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
STARTSIDA



Michaela, född för 20 år sedan. Bor i en underbar lägenhet i Nockeby, Bromma, med mannen i mitt liv som jag är förlovad med, sen 10 juli 2010, och sönerna Leon & Charlie.

Fotografering, matlagning och inredning är något som tar stor del av mitt liv! Så här i bloggen skriver jag om detta, vad som händer i våran vardag och även mycket annat som angår småbarnsföräldrar med mera..

So enjoy!




Leon Alexian föddes den 13 feb 2008, i vecka 39. Med sina 3595g och 52cm lång.

Nu är han den finaste och stoltaste storebror som snart fyller 3år.
Han går hos sin dagmamma, är blöjfri, älskar att leka med bilar och växer upp lite för fort. Våran stora, fina prins!





Charlie Alexie föddes den 20 dec 2010, i vecka 34. Med sina 2532g och 45cm lång.

Han hade lite bråttom ut så efter två veckors vård på neonatal avdelningen på danderyds sjukhus fick vi äntligen komma hem tillsammans! Nu växer och frodas våran älskade lilla prinskorv!






Mer mat och recept jag lagat hittar du här..


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December


Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti September
Oktober November December

Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September
Oktober November December